ctrack-online-button
  • Home
  • Over Ons
  • Nieuws & Informatie
  • Nieuws
  • Eigen autobedrijf Google

Eigen autobedrijf Google

The Guardian heeft documentatie weten te bemachtigen waaruit blijkt dat Google haar eigen autobedrijf heeft opgezet: Google Auto LLC. In maart van dit jaar zei de projectleider van Google Driverless Cars, Chris Urmson, nog:

“Making cars is really hard, and the car companies are quite good at it. So, in my mind, the solution is to find a partnership.”

autobedrijf GoogleTot op heden is er geen samenwerkingsverband met een bestaande autofabrikant en nu blijkt dat Google al in 2011 haar eigen autobedrijf heeft geregistreerd.

Het is overigens niet ongebruikelijk voor een bedrijf om een nieuwe entiteit op te richten als er geëxperimenteerd wordt met iets nieuws. Zowel de kansen als de risico's worden op deze manier losgekoppeld van de bestaande organisatie.

Binnen afzienbare termijn zullen er 100 zelfrijdende, elektrische auto's van Google zijn.

Wanneer de verkoop start, is onduidelijk. Het bedrijf is nog volop aan het testen en kan het zich permitteren daar wat meer tijd voor te nemen, aangezien ze wat betreft deze technologie voorop loopt.

Niet dat andere merken stilzitten. Er zijn zelfrijdende testauto's van verschillende gevestigde automerken. Meerdere autofabrikanten denken dat ze in 2020 volledig ready to go zijn. Of 'wij' er dan ook klaar voor zijn?

Worden auto's met bestuurders straks de uitzondering?

We zijn vaker verrast door de snelheid van technologische ontwikkelingen. Maar auto's zijn niet te vergelijken met innovaties zoals smartphone applicaties. Er moet rekening gehouden worden met bepaalde wetgeving en allerlei milieu- en veiligheidseisen.

Daarnaast zijn er juridische vraagstukken die eerst opgelost moeten worden. Wie is er bijvoorbeeld aansprakelijk als er iets misgaat tussen computergestuurde auto's? En hoe gaan automakers regelen dat alle modellen up-to-date blijven i.v.m. wegennetwerk veranderingen en incidenten?

Auto's die zelfstandig bewegen brengen onvermijdelijk voordelen én risico's met zich mee. Beide worden pas echt goed zichtbaar als de technologie verder uitgekristalliseerd is en wetgeving aangepast. Er zijn nu nog te veel beren op de weg, zogezegd.

Print Friendly Version of this pagePrint Get a PDF version of this webpagePDF